Produkter, produkter, produkter – en resa från koncept till butikshyllan

Varje produkt har en historia. Den har ett syfte och noggrant utvalt innehåll. Den vänder sig till just dig med dina behov och sammansättningen i produkten kommer att vara till hjälp för din hy.

Att utveckla en ny produkt är som att ge sig ut på en resa.

Man börjar med att planera till vem produkten riktar sig. Vilka behov har just den kunden, när och hur skall produkten användas? Skall eller kan den med fördel kombineras med andra produkter för att vid vissa tillfällen ytterligare ge möjlighet till förstärkning och förbättring av hudens och produktens funktion?

Sedan påbörjas arbetet med att välja vilka oljor, extraktet och aktiva ingredienser vi skall använda för att uppnå vår kravspecifikation. Här kan resan bära till Rom eller till Oslo, beroende på just valet av råvaror. Det skapas en formulering som ska göra just det vi bestämt.

Skall den stimulera, lugna, skydda, ge lyster etc.? Hur skall den stimulera? Hur kraftigt och hur djupt ner i huden? Skall den vara kraftig, tunn eller till och med fast i konsistens? Finns det nya råvaror på marknaden som gör att vi uppfyller kravspecifikationen ännu bättre? Har det gjorts några tester på råvarorna som kan påvisa den effekt vi söker?

Idag görs det mycket tester, på människor, för att se hur huden tar emot just de olika aktiva substanser som våra örter och oljor är. Det ger oss möjlighet att skapa produkter där vi vet att produkten kommer att uppfylla det vi tänkt oss. Det ger dig som kund en extra trygghet och oss vetskapen om att vi kan ge dig hela den vidd av resultatinriktad funktion som vi eftersträvat.

Här har du valt sättet att resa på.

Sedan börjar då arbetet att ta produkten från det teoretiska stadiet till att faktiskt bli en produkt. Det görs tester och provas i olika grupper för att vi skall få återföring på hur produkten fungerar i praktiken. Olika omgångar och olika människor testar. När vi känner oss nöjda med produkten skickas den i väg för att få den godkänd, allt enligt den lagstiftning vi har. Att den dessutom uppfyller eventuella certifieringskrav gör att den får ytterligare en garant eller trygghetsstämpel på sig innan den når dig som skall använda produkten.

När allt det är klart så möts du på olika sätt ( i butiker, hos terapeuter, i webbshoppar) av den nya produkten med alla dess egenskaper, funktioner och förhoppningar om att den skall passa precis just till dig som det var tänkt.

Här reser vi och upplever allt det vi sett fram emot, alla förväntningar etc.

Skall man ta liknelsen med resan ett steg längre kan man säga att när du använt produkten och tycker om den, när du bestämmer dig för att köpa den igen, ja då har resan varit lyckad, du och vi har nått målet, och vi kommer att återvända dit eftersom vi trivdes och allt var som vi ville där.

Blir du nyfiken på någon av våra produkters historia? Lägg en kommentar så skall jag berätta för dig/er.

blad_1